Pages

Thursday 16 June 2011

Saya Kena Bayar Jugak Ke?

Student : " saya nak print"
Aku : " terus jerk dik ker pc printer tu" sambil menunjukkan pc printer..
Aku lihatkan jerk student tu.. dia buka dokumen yang dia nak print..pada printer tiada kertas. dia pusing pada aku.. " kak kertas tak der" aku bg la kertas pada dia. lepas tuh aku tak tau aper dia wat sebab aku sibuk ngan student lain yang nak check in lab.. jap lagi student yang nak print tu dtg pada aku.. "akak saya dah print tapi dia kuar senget.. sy print satu set lagi.. " aku pun tnya la.." skang nih dah selesai print ker?" dia jawab " dah, saya nak bayar" ... "ok adik kira semua berapa keping" semua ker kak? yang senget skali?" "yer adik.. U tak tanggung kos kertas yang adik dah salah print tu.. dan kalau letak balik kat citu pun tak der saper nak pakai kertas yang dah salah print tu" dia tak puas hati lagi.." tapi kak sy pun tak nak pakai kertas nih.." adik.. printer tu dia wat kerja berdasarkan arahan yang diberikan. kalau addik letak kertas tu senget , dia tarik kertas tu pun senget la.. dan yang masukkan kertas tu adalah adik sendiri.. " akhirnya dia mengalah. dan membayar semuanya sekali.. 

Kita paham student nih bukan ada duit sangat. tapi bila dah bagi muka skali dia akan  melampau.. jap lagi datang salah print . pastu kata tak jadi print. tinggal jerk kertas tu macam tu ajerk.. yang nak tggung rugi dan pembaziran kertas ni saper lagi.. u ni jugak.. so pk2 kan lah.. kita skang ni nak selamatkan pokok2 dari kena tebang. dan nak selamatkan duit U agar tak membazir..

renung-renungkan dan selamat beramal..

No comments:

Post a Comment